Global Matters

Ny studie viser at nordmenn helst vil bruke kort på reise

Two people cycling

Ifølge en fersk undersøkelse har nordmenn har begynt å reise igjen. Til tross for at vi er klar over at reisekostnadene har økt, har nesten to femdeler av norske reisende ikke tenkt å gjøre vesentlige endringer i reiseplanene.

Det viser Global Travel Intentions Study 20231 som er en undersøkelse bestilt av Visa, gjort fra april til juni i år. Undersøkelsen viser at reisemomentumet det neste året forblir stabilt og nesten det samme som det var de siste 12 månedene. Nordmenn har i gjennomsnitt tenkt til å ta ca. 2 fritidsreiser de neste 12 månedene, til tross for en forventet økning i reisekostnadene.

Visas produkter bidrar til å beskytte folk mot svindel

Mens reisende nordmenn gjerne vil bruke kort mens de reiser, er det noen som bekymrer seg for kortaksept på reisemålet, og noen sier de har betalt mindre med kontaktløst enn de har ønsket. Studien viser også at kortsvindel var noe de reisende tenkte på.

Bente Iren Josefsen, som er Country Manager for Norge, Danmark og Island i Visa, kan berolige de som er bekymret.

– Enten en person betaler med et kredittkort eller et debetkort, er Visa tydelig på at vår nullansvarspolicy garanterer at de ikke vil bli holdt ansvarlige for eventuelle uautoriserte betalinger, verken med kort- eller kortdetaljer.

Det er en del av Visas løfte om å beskytte enhver betaling som gjøres på et Visa-kort.

– For det første garanterer det at hvis du oppdager en betaling på kortet eller kontoutskriften som du ikke kjenner igjen, vil banken din undersøke den. For det andre, hvis de ser på det og finner ut at det er en falsk betaling, vil de refundere deg, fortsetter hun.

Andre funn fra rapporten:

• Respondentene er nesten delt 50/50 på hvilket betalingskort de bruker på utenlandsreiser. 49 % foretrekker kredittkort, 49 % prosent bruker debetkortet sitt, og kun en liten andel bruker forhåndsbetalte kort. 90 % har brukt kort kontaktløst på destinasjoner i utlandet.

• Av de som hadde med seg kontanter på sin siste reise, sier nesten 7 av 10 at de hadde rester av utenlandsk valuta på vei hjem.

• Viktige triggere for reiser er anbefalinger fra familie og venner (37 %), nettsteder for reiseanmeldelser (12 %) og søkemotorresultater (10 %). 8 prosent sier at de ble utløst av innlegg fra influencere, blant Gen Z er dette tallet 15 %.

• Over halvparten av reisende er klar over bærekraftig reise, men dette er ikke ledsaget av en like høy interesse for miljøvennlige reiser eller vilje til å betale en premie for slike alternativer.

1Global Travel Intentions Study 2023 Norge. Nettundersøkelse utført av 4SiGHT Research & Analytics og CLEAR Ideas Pte Ltd. for Visa Inc. april-juni 2023 blant 1066 respondenter i Norge.

Tag: 1a Global Matters (Topic)