Både vi i Worldline og Visa er opptatt av at alle betalinger skal føles trygge, både for forbrukere og selgere. Kortsvindel er et voksende problem som både forbrukere, banker og forhandlere betaler en høy pris for. For å hjelpe deg som forhandler med å føle deg trygg og for å forhindre svindel, har vi samlet noen tips om hvordan du kan redusere risikoen for å bli berørt av kortsvindel, både i butikk og på nett.
Hos Worldline jobber vi hardt for å ligge et skritt foran i alle spørsmål om sikkerhet. Vi overvåker og analyserer kundens transaksjoner for å oppdage og forhindre svindel, samt gi råd til forhandlere om tiltak som reduserer risikoen for å bli rammet. På denne måten må ikke forhandlere vente til det blir rapportert om svindel, men kan i stedet iverksette forebyggende tiltak på forhånd. Les mer om hvordan vi i Worldline kan hjelpe våre kunder med å forebygge svindel her.
Kortsvindel
Kortsvindel er et generelt begrep for alle typer svindel der kort er involvert. Innen kortsvindel er det flere forskjellige svindeltyper som mistede/stjålne kort, falske kort, tyveri av kortinformasjon, kort som ikke mottas osv. De fleste kortbedragerier gjøres ved å bruke stjålet kortinformasjon enten via e-handel eller ved bruk av falske kort. En av de vanligste svindeltypene er nettsvindel med bruk av stjålet kortinformasjon (også kalt CNP (Card Not Present)). I 2019 ble det rapportert om totalt 106483 svindelforsøk på denne måten i Sverige. Dette utgjorde 44 % av all rapportert svindel i 2019 og var dermed den største enkeltstående kriminalitetskategorien.
Vi i Worldline har samlet våre beste tips om hvordan forhandlere kan beskytte seg mot og redusere risikoen for svindel både i butikk og på nett.
5 tips til hvordan du kan beskytte deg mot nettsvindel
- Analyser betalings- og svindeldata
Autentisering av kundene er et viktig skritt i betalingsprosessen. Dine betalingsopplysninger kan være et verdifullt verktøy for både oppdagelse og forebygging. Ved å se på autorisasjoner, akseptfrekvenser og årsaken til avviste transaksjoner kan du oppdage mønstre som kan indikere storskala og organiserte svindelforsøk.
- Bruk EMV 3D Secure i nettbutikken din
3D Secure er en sikkerhetsløsning for nettbetalinger som er utviklet av kortnettverkene Visa og Mastercard. I praksis betyr 3D Secure at kortkunden må verifisere kortinformasjonen, i tillegg til å verifisere seg på en annen måte for å fullføre betalingen, for eksempel med et passord.
Hvis du tilbyr 3D Secure i nettbutikken din, er det som regel den kortutstedende banken som tar det økonomiske ansvaret i tilfelle svindel. Selv om kortutstedende bank ikke støtter 3D Secure selv, har du som forhandler den samme beskyttelsen i tilfelle svindel. Vær imidlertid oppmerksom på at 3D Secure ikke stopper alle falske betalinger, men som forhandler unngår du økonomisk tap i tilfelle svindel. Etter at SCA-kravet ble innført, kan forhandleren som regel ikke velge selv om han vil tilby 3D Secure eller ikke. Det er et krav. (Hvis du som forhandler ikke tilbyr 3D Secure, må du ta det fulle ansvaret for falske kjøp. I tillegg mister du både pengene og de leverte varene i tilfelle svindel.)
Vi anbefaler også at du bruker den nyeste versjonen av 3D Secure, EMV 3D Secure. Den viktigste forskjellen med den siste versjonen, er at den utstedende banken kan bruke flere datapunkter fra en transaksjon for å bestemme risikoen for den aktuelle transaksjonen.
- Bruk verktøy for forebygging av svindel som hastighetskontroll
Det er viktig for forhandlere å være oppmerksomme på svindelaktivitet og holde øye med potensielle økonomiske tap. Derfor bør forhandlere iverksette tiltak for å avsløre svindel. Opplysningene som allerede er samlet inn til EMV 3D Secure er også ekstremt verdifulle for verktøy som bidrar til svindelforebygging. Risikostyringsalgoritmer er basert på statistikk over tidligere atferd, samt forhandler- eller forbrukerdata.
Hastighetskontroller (noen ganger referert til som hyppighetskontroller) er mekanismer for å forebygge svindel, som er mye brukt av e-forhandlere. Verktøyet er utviklet for å flagge potensiell svindel basert på hvor hyppig en kjøper gjennomfører flere transaksjoner. Svindlere, som får tilgang til et gyldig kortnummer prøver vanligvis å tømme kortet for penger. De legger inn mange transaksjoner i et forsøk på å få så mye ut av stjålne data som mulig. For å forhindre dette finnes hastighetskontroller som hjelper deg med å identifisere og avskjære slik aktivitet. De gjør det mulig å gjennomgå kundedata basert på en rekke faktorer, som: E-postadresse, for-/etternavn, enhet, IP-adresse, faktureringsadresse, leveringsadresse og kortnummer.
- Svartelisting av bestemte kort-BIN-er, kortland, IP-adresser og kortinnehavere
Betalingsopplysningene dine kan gi deg informasjon om det er spesifikke utstedere eller transaksjonstyper som står bak de fleste svindelforsøkene. Noen leverandører av betalingstjenester tilbyr deg som forhandler muligheten til å bestemme at spesifikke transaksjoner ikke skal godkjennes for å forhindre svindel. Du kan for eksempel velge å legge til hyppighetskontroller og svartelisting av bestemte kort-BIN-er, kortland, IP-adresser og kortinnehavere. Sammen med din leverandør av betalingstjenester er det også mulig å observere og sette opp barrierer for unaturlige kjøpsmønstre.
- Ha god oversikt over transaksjonen dine
For å gjøre det vanskeligere for svindlere er det viktig at du har god kjennskap til transaksjonene. Dette utføres for å kunne gjenkjenne og stoppe falske kjøp. Andre ting du kan gjøre for å forhindre svindel, er å sammenligne landet der kortet ble utstedt med leveringsadresse, IP-adresse samt å kontrollere at den samme kunden tidligere ikke har blitt nektet kjøp med andre kort.
5 tips til hvordan du kan beskytte deg mot svindel i butikk
- Vær oppmerksom på uvanlig kjøpeatferd
Uansett om du selger på nettet eller i en butikk, bør du være ekstra oppmerksom på kunder som viser uvanlig kjøpeatferd. Hvis noen for eksempel vil bruke uvanlig mye eller kjøpe uvanlig mye av ett bestemt produkt, kan det være en grunn til å bli mistenksom.
- Hold et øye med kortterminalen din
Kortterminalen din er en verdifull ressurs og bør behandles som sådan. Hvis kundene tar uvanlig lang tid eller prøver å distrahere deg når de bruker terminalen, kan det være en indikasjon på at de prøver å manipulere den. I det siste har vi også sett at stjålne kortterminaler har blitt brukt til svindel. Derfor bør du aldri la kortterminalen stå uten tilsyn. Sørg for at den oppbevares på et trygt sted. Dette er viktig for å forebygge svindel.
- Vær oppmerksom hvis du selger produkter med høyere risiko
Når kriminelle bruker stjålet kortinformasjon for å kjøpe varer, er målet vanligvis å konvertere dem til kontanter ved å selge dem senere. Derfor kan det være nyttig å være ekstra forsiktig når man selger produkter som er "enkle" å konvertere til kontanter. To slike eksempler er smykker og klokker.
- Ikke send refusjoner til ukjente kort
En annen måte kriminelle kan prøve å konvertere varer til kontanter på, er å kjøpe dem på et stjålet kort og deretter returnere dem. Du bør derfor aldri refundere penger til et annet kort enn det som ble brukt til det opprinnelige kjøpet. Du bør også være oppmerksom på at hvis du mottar en stor ordre, for eksempel via telefon, og manuelt skriver inn kortinformasjonen på terminalen din, utsettes du for en stor risiko hvis bestillingen skulle kanselleres og må refunderes.
- Sørg for at de ansatte får nødvendig opplæring
Det er ikke nok at noen ansatte kan kjenne igjen mistenkelig svindel og vite hvordan de skal reagere. I mange tilfeller velger de kriminelle faktisk å slå til når de vet at det er mange nye og midlertidig ansatte på jobb, for eksempel i sommerferien eller rundt jul når butikkene også er på det travleste. Derfor er det veldig viktig at alle ansatte får riktig opplæring, vet hvordan kort og kortterminaler skal håndteres og forblir observante selv på de mest hektiske dagene.
Worldline er en trygg betalingspartner
Hos Worldline har vi et erfarent team med eksperter på risiko, svindel og tvister. De hjelper kundene våre med å håndtere betalinger så trygt som mulig. Teamet vårt overvåker kundenes transaksjoner for å oppdage og forhindre mistanke om svindel. Vi overvåker og undersøker mistenkelige transaksjoner, og vi er oppmerksomme på ny utvikling og nye typer svindel på markedet for å hele tiden holde oss oppdatert. Hvis du blir berørt av betalingssvindel, eller hvis en kunde legger inn et tilbakeføringskrav, kan ekspertene våre veilede deg gjennom hvert trinn i prosessen. Kontakt oss for å få vite mer.