Mobilbetalinger akselerer i Norden

30/04/2024

Digitale lommebøker øker i både popularitet og bruk. Mobilbetaling er nå den nest vanligste betalingsmåten i Norden.

Norden har spesielt omfavnet utviklingen av digitale lommebøker og har noen av de høyeste brukertallene i verden. Visa, som er verdensledende innen digitale betalinger, publiserte nylig sin rapport «Digital Payments - A wave of innovation in the Nordics», som viser at 19 prosent av alle forbrukere i Norden har brukt en digital lommebok til betaling for kjøp det siste året.

"Beregninger som Visa Consulting & Analytics har gjort i rapporten “Digital Payments - A wave of innovation in the Nordics”, anslår en vekst på 57 prosent, fra en omsetning i digitale betalinger på 23 milliarder dollar i 2022 til et anslag på 36 milliarder dollar i 2026. Norge er et marked med teknologisk kyndige forbrukere, og nordmenn har høy tillit til digitale løsninger," sier Bente Josefsen, Country Manager i Visa for Danmark, Norge og Island.

Sterk økning i butikker

Såkalte xPay betalingsløsninger, som for eksempel ApplePay, bidrar særlig til fremveksten av mobilbetalinger. Disse løsningene øker både i popularitet og tilgjengelighet for norske kunder, og tar stadig større markedsandeler.

Fra januar 2021 til mai 2023 økte andelen xPay-transaksjoner i fysiske betalingsterminaler i butikker med svimlende 205 prosent i Norden. Nå gjøres mer enn 1 av 4 fysiske kjøp med en digital lommebok.

“Digitale lommebøker er den mest praktiske måten å betale på. De reduserer behovet for å bære fysiske lommebøker, og du kan enkelt spore økonomien og budsjetteringsmulighetene dine. Og når du betaler med din foretrukne xPay, bidrar Visas sikre teknologi til å holde betalingene dine trygge”, sier Josefsen.

Tokenisering øker sikkerheten i digitale lommebøker

En av nøkkelfaktorene som gjør at digitale lommebøker kan tilby en rask, enkel og sikker betalingsopplevelse er tokenisering, et konsept utviklet av Visa. Tokenisering er en teknologi som erstatter sensitiv betalingsinformasjon, som kortnummer og utløpsdatoer, med en unik digital identifikator kalt et token. Tokenet gjør at betalingstransaksjoner kan behandles uten å avsløre de faktiske kortdetaljene, noe som gjør det vanskeligere for svindlere å få tilgang til eller misbruke dem.

Visa har utvidet sine nettverkstoken-funksjoner for å støtte den økende etterspørselen etter digitale betalinger på tvers av forskjellige plattformer og enheter. Visa har nå 6 milliarder tokeniserte legitimasjoner over hele verden, og 1 av 3 korttransaksjoner i Europa gjøres med tokens. Tokenisering gjør det også mulig å integrere biometrisk verifisering, som fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, i kjøpsprosessen – noe som legger til et ekstra lag med sikkerhet og bekvemmelighet for forbrukerne.

Visas tokeniseringsteknologi står bak mange av xPay-løsningene som finnene bruker hver dag. Ved å samarbeide med xPay-leverandører gjør Visa det mulig for forbrukere å betale med sin foretrukne digitale lommebok med sin foretrukne enhet, hos millioner av selgere rundt om i verden som aksepterer kontaktløse betalinger.

Rabatter og lojalitetspoeng er populære

I 2023 kjøpte 96 % av forbrukerne i Norden noe på nettet minst en gang i måneden – et hopp fra 81 % tilbake i 2021.

Visa spurte respondenter i hele Norden om hvilke tilleggsfunksjoner de ønsker for sine digitale lommebøker. 25 prosent av de spurte sier de ønsker rabatter direkte i den digitale lommeboken. Lojalitetspoeng er også en populær fordel som forbrukere ønsker, i tillegg til budsjetterings- og spareverktøy, og løsninger som administrerer abonnementer på gjentakende betalinger.