Visas voksende tjenestevirksomhet får påfyll av nye AI-drevne produkter

27/03/2024

• Tre nye AI-drevne løsninger legges til i produktporteføljen til Visa Protect, for å hjelpe til med å blokkere svindel.
  • Blant de nyeste tjenestene: en toppmoderne svindelløsning for straksbetalinger, og forbedret funksjonalitet for å redusere svindel – uavhengig av betalingsnettverk.
  • Global økning i bruk på tvers av tjenesteprodukter – Visas største 265 kunder bruker nå i gjennomsnitt 22 av Visas verdiskapende tjenesteprodukter1.

SAN FRANCISCO - 27. mars 2024 – I dag har Visa (NYSE:V), en leder innen digitale betalinger, kunngjort fortsatt utvidelse av sin globale verdiskapende tjenestevirksomhet. Selskapet inkluderer tre nye AI-drevne risiko- og svindelforebyggende løsninger i den helhetlige Visa Protect-porteføljen. De nye produktene er utviklet for å redusere svindel på tvers av betalinger, både umiddelbare konto-til-konto- betalinger, og betalinger som gjennomføres uten kort til stede, som kalles CNP-betalinger, både i og utenfor Visas betalingsnettverk.

Visa Protect inngår i et bredt spekter av Visas verdiskapende tjenester. Porteføljen har vokst til å inkludere nesten 200 produkter, og dekker fem etterspurte kategorier: Acceptance, Advisory, Issuing, Open Banking og Protect.

For å hjelpe kunder med å navigere et økende antall komplekse problemstillinger, har Visa kombinert betydelige investeringer innen AI og svindelforebygging med tiår med ekspertise. I løpet av de siste fem årene alene har Visa investert 10 milliarder dollar i teknologi og innovasjon, for å redusere forekomst av svindel og øke sikkerheten i nettverket.

– Digitale betalinger handler om langt mer enn å gjennomføre et salg. Vi går inn i en æra med moderne handel, der vinnerne beveger seg raskt, AI er essensielt, opplevelser er fleksible og sikkerhet er innebygd, sier Antony Cahill, Global Head of Value-Added Services, Visa.

– Bedrifter leter etter partnere som kan muliggjøre deres ambisjoner om å konkurrere og vinne, og vi er stolte over å være den betrodde partneren som hjelper et økende antall kunder med å gjøre akkurat det, i dagens svært konkurransepregede marked, forteller Cahill.

Sikkerhet og svindelforebygging er noe Visa brenner for. I fjor hjalp Visa med å blokkere svindelaktivitet tilsvarende 40 milliarder dollar, nesten dobbelt så mye som året før2. Dagens kunngjøring omhandler tre Visa Protect-løsninger som er ment å adressere kundenes behov, og utnytte selskapets dyptgående ekspertise innen AI:

• Visa Deep Authorization (VDA): Utviklet som følge av stadig mer sofistikerte digitale svindelforsøk mot utstedere, er VDA en ny løsning for risikoskåring av transaksjoner, skreddersydd å håndtere CNP-betalinger på en bedre måte. Drevet av en verdensledende dyplærings-nevral nettverksmodell (RNN) og petabyte med kontekstuell data, er VDA designet for å bekjempe svindel, uten å forstyrre digitale transaksjonsopplevelser.
  • Utvidelse av Visa Advanced Authorization (VAA) og Visa Risk Manager (VRM) for kortbetalinger med ikke-Visa-kort:Visas omfattende, AI-drevne løsninger for svindelrisikostyring er nå nettverksordningsagnostiske. Dette gjør det mulig for utstedere å forenkle svindelforebyggingen sin til en enkelt svindeldeteksjonsløsning, som bidrar til å styrke beskyttelse mot svindel og samtidig redusere transaksjonskostnader.
  • Beskyttelse for konto-til-konto-betalinger i sanntid: Visas første svindelforebyggende løsning bygget spesifikt for straksbetalinger, inkludert digitale P2P-lommebøker, konto-til-konto-transaksjoner og sentralbankenes straksbetalingssystemer. Drevet av dyplæringsmodeller for AI-deteksjon, gir denne nye tjenesten transaksjonene en risikoscore i sanntid, som hjelper finansinstitusjoner med å forhindre svindel ved automatisk å blokkere dårlige transaksjoner før de skjer.

Hvert av produktene vil bli tilgjengelige for kunder fra første halvdel av 2024, med ulike lanseringsdatoer etter produkt og marked.

– Digitale betalinger i sanntid er for allment tilgjengelige å regne, og dette skaper et behov for sikkerhetsløsninger som er transformative og kan tilpasses til virkeligheten, forteller James Mirfin, Senior Vice president og Global Head of Risk and Identity Solutions i Visa.

– Mens digital svindel vokser i både volum og kompleksitet, holder Visa tritt ved å styrke vår kraftige portefølje med løsninger for risikohåndtering og svindelforebygging. Dette gjør vi blant annet gjennom vår uovertrufne teknologiinnovasjon og AI-ekspertise, og ved å utvide løsningenes nytte både i og utenfor Visa-nettverket, sier Mirfin.

For å lære mer om ende-til-ende-sikkerhetsløsninger fra Visa, besøk vår side for Intelligent sikkerhet og Visa.com for mer informasjon om Visas verdiskapende tjenester for bedrifter.

Mediekontakt:

Kryssa Guntrum

1 Visas årsrapport for 2023

2Visas egne data fra 1. oktober 2022 til 30. september 2023.