Visa lanserer stipend for kvinnelige gründere i Norge

18/08/2022

Kvinner er kraftig underrepresentert blant grundere, og kun en liten del av investert kapital går til selskaper startet av kvinner i Norge. For å rette søkelyset på problemet og bidra til å skape bedre forutsetninger introduserer Visa stipendet She’s Next også i Norge.

Stipendet deles ut til tre norske selskaper eid av kvinner som hver mottar 10.000 euro og tilgang til ett års personlig coaching.

Andelen kvinner som starter eget selskap er lavere i de nordiske landene sammenlignet med gjennomsnittet i EU. I fjor var kun 21 prosent av alle aksjeselskaper som ble etablert i Norge grunnlagt av kvinner, i følge SSB. Forbedret tilgang til ekstern kapital og økt synlighet er to viktige tiltak som kreves for å forbedre denne statistikken.

- Med She’s Next-satsingen ønsker vi å sette søkelys på viktigheten av kvinnelig entreprenørskap, og bidra med nødvendige verktøy og ressurser. Stipendet retter seg mot små foretak eid av kvinner som trenger kapital for å vokse, sier Bente Iren Josefsen, Norgessjef i Visa.

Bak initiativet står Visa og den globale finansieringsplattformen IFundWomen. I tillegg til stipendet på 10.000 euro får gründerne tilgang på personlig coaching. For å kunne søke må selskapet være registret i Norge, ha vært i drift i minst et år, samt ha en kvinnelig eierandel på minst 51 prosent.

Søknadsperioden åpner 18. august og stenger 30. september.

She’s Next er det siste i rekken av initiativer fra Visa med søkelys på likestilling og inkludering i Norden. I 2018 annonserte Visa en mangeårig avtale med UEFA, og ble med det den første sponsoren dedikert til kvinnefotball i Europa. Siden den gang har den norske landslagsstjernen Caroline Graham Hansen vært en del av Team Visa og har støttet flere av Visas største kampanjer for kvinnefotball.

Les mer om initiativet her: visa.no/shesnext