Eika inngår eksklusiv avtale med Visa

06/12/2021

Oslo, 6. desember 2021 – Finanskonsernet Eika Gruppen har fornyet sitt partnerskap med Visa. Som en del av avtalen vil Eika-bankene utelukkende utstede Visa debetkort kombinert med BankAxept, Visa kredittkort, samt forhåndsbetalte kort fra Visa.

Eika Gruppen er en av Norges største bankallianser, og består av over 50 banker med et totalt forvaltningsvolum på mer enn 420 milliarder kroner. 2.500 ansatte i 180 bankkontor betjener 800.000 kunder over hele landet. Eika Kredittbank, et datterselskap i Eika Gruppen, og alliansebankene har tidligere utstedt Visa debetkort, og kredittkort fra andre kortselskaper, men har nå besluttet å konsolidere tilbudet til kun å utstede kortprodukter fra Visa.

Den utvidede avtalen med Visa støtter Eikas visjon om å styrke lokalbanken ved å være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Partnerskapet sørger for at kundene i Eika-bankene kan nyte godt av Visas verdensledende betalingsprodukter og løsninger, og samtidig gi mer kostnadseffektiv drift, mindre administrasjon og enklere kundekommunikasjon for bankene i alliansen.

– Med et av verdens ledende kortnettverk som ny partner, har vi store forventninger til gode kundeløsninger. Synergier mellom debet- og kredittkort i en stadig mer digital verden er noe av Visas styrke, sier Terje Gromholt, administrerende direktør i Eika Kredittbank.

– I Eika Gruppen er vi godt fornøyd med å videreføre vårt partnerskap med Visa på internasjonale betalingskort. Visa fremstår som en stabil og god partner for alliansen og viser evne til å ivareta vårt lokale fokus, sier Erlend Sundvor, Direktør Betaling i Eika Gruppen AS.

Bente Iren Josefsen, Group Country Manager for Norge, Danmark og Island i Visa, uttaler:
– Vi er stolte over at Eika Gruppen har valgt å utvide partnerskapet med Visa, og tilliten alliansen gir til oss. I over 60 år har Visa vært et pålitelig nettverk som driver handel fremover, og som gjennom innovasjon sørger for at kunder og selgere betaler og får betalt. Gjennom dette partnerskapet vil vi tilby innovative løsninger og kostnadseffektiv teknologi for fremtiden for bankene i Eika Alliansen og deres kunder, slik at de kan være i forkant av hvordan mennesker flytter penger lokalt og globalt.

Det sjuårige samarbeidet trer i kraft i januar 2022. Eika vil erstatte alle kredittkort med Visa-kort fra januar 2022.

Kontakt:

Visa:
Tor Asbjørn Hegge, Pressekontakt Norge, Visa Inc. Tlf: (+47) 909 88 097. E-post: [email protected].

Eika:
Sigurd Ulven, Informasjonsdirektør Eika Gruppen. Tlf: (+47) 907 21 898. E-post: [email protected].