Visa og Vipps går sammen om felles, europeisk mobil lommebok

03/09/2020

Visa inngår et strategisk samarbeid med Vipps for å utvikle en mobil lommebok i Europa.

Avtalen er en milepæl for Vipps’ internasjonale satsing, og gir tilgang til nye markeder for det norske fintech-selskapet. Sammen gjør Visa og Vipps det nå mulig for banker og kortutstedere i Europa å tilby smartere og enklere løsninger til deres kunder.

- Samarbeid er helt sentralt i vår strategi for å lykkes internasjonalt. Med Visa som er verdensledende innen digitale betalinger og Vipps, verdens mest suksessfulle bankdrevne mobile lommebok, er vi sikre på at samarbeidet skaper magi. Vi skal bruke vår erfaring og kompetanse på å skape forenkling i verdensklasse gjennom løsninger som begeistrer folk utenfor landegrensene på samme måte som vi har gjort i Norge, sier Rune Garborg i Vipps.

Tidspunktet for en felles satsing kunne ikke vært bedre. Digitale betalinger er for tiden på en kraftig opptur i Europa. Forbrukere endrer atferd og bytter i større grad ut kontanter med digitale betalingsformer. I Norge er trenden den samme. Bruken av Vipps øker for hver måned. Målet er at løsningene Vipps og Visa skal tilby i andre europeiske markeder vil gjøre mobilbetaling enklere, tryggere og mer effektivt for både forbrukere, banker og butikker.

- Dette samarbeidet vil bidra til utviklingen av digitale betalinger i Europa. Samtidig gir det banker og utstedere mulighet til å lansere produkter tidligere til forbrukere. Forbrukernes interesse for digitale betalingsløsninger er stor og stadig voksende – og har økt ytterligere under COVID-19. Å imøtekomme denne etterspørselen vil være avgjørende for å hente inn igjen den europeiske økonomien, og la forbrukerne betale på de måtene de er mest komfortable med, samtidig som butikker raskt og sikkert kan få betalt, sier Henning Holtan i Visa.

Partnerskapet mellom Visa og Vipps vil gi banker og kortutstedere en mobil lommebok som er enkel å ta i bruk og som bidrar til å øke bruken av digitale betalinger. Europeiske banker har i dag høye kostnader knyttet til håndtering av kontanter, og land som Tyskland og Irland utgjør fortsattkontanter majoriteten av betalingene. Vipps og Visa vil med dette partnerskapet samtidig kutte investeringskostnadene for banker som ellers måtte utvikle egne løsninger for mobilbetaling.

Som en del av partnerskapet, drar løsningene fordel av tilgangen til API-nettverket til Visa, slik at kontinuerlige forbedringer understøttes av betalingssikkerheten og teknologien til Visa.