Visa og Earthport gjør det enklere å overføre penger over grensene

10/05/2019

Visa Inc. (NYSE: V) kunngjorde nylig at selskapet har overtatt aksjemajoriteten av Earthport (AIM: EPO), et selskap som tilbyr grenseoverskridende betalingstjenester til banker, pengeoverføringsleverandører og bedrifter gjennom verdens største uavhengige ACH-nettverk.

For øyeblikket er det mulig å sende penger til eller fra Visa-kort. Oppkjøpet av Earthport gjør at enkeltpersoner, bedrifter og myndigheter kan bruke Visa til enklere å sende og motta penger via bankkontoer over hele verden. Etter oppkjøpet av Earthport forventer Visa å kunne nå de aller fleste av verdens befolkning og tillate dem å flytte penger enkelt, raskt og sikkert over grensene.

Nesten 80 milliarder dollar sendes via en bankoverføring eller bankkonto globalt i dag, men prosessen er vanskeligere og mer kompleks enn den burde være. Penger kan ta dager å ankomme på grunn av utdaterte, ineffektive og dyre metoder.

En slik transaksjonen løser mange utfordringer for brukere, inkludert betaling av lønn, internasjonale person-til-person betalinger, samt virksomhetsoverføringer. Ta for eksempel en global markedsplass som benytter lokale entreprenører som skal betales i lokal valuta. I dag kan dette selskapet bare betale lønninger gjennom ineffektive, dyre pengeoverføringer som kan ta dager å ankomme. Med de kombinerte mulighetene mellom Visa og Earthport, kan Visa fremover være et enkelt betalingsnettverk som raskt og trygt betaler entreprenører og ansatte over hele verden.

«Visa moderniserer måten vi flytter penger på, ved å gjøre det raskere, sikrere og enklere å betale og motta betalinger enn noen gang,» sier Henning Holtan, regiondirektør for Visa i Norden og Baltikum. «Oppkjøpet av Earthport bekrefte at Visa er mer enn kort, som lar våre kunder gjøre betalinger via bankkontoer over hele verden.»

Earthports teknologi vil tillate Visa å ytterligere utvide og skalere Visa Directs raskt voksende portefølje av brukerløsninger, inkludert kontantbetalinger, person-til person betalinger, betalinger over landegrensene, markedsplassutbetalinger og regningsbetalinger. I løpet av de siste 12 månedene har Visa Directs vekst i transaksjoner vært over 100%, noe som viser en økende etterspørsel etter raskere og smartere pengebevegelser blant forbrukere og bedrifter over hele verden.