Nordmenn sløser bort feriepengene før hjemreisen

05/07/2016

Oslo, 5. juli 2016 – Visa Inc. (NYSE: V). Mange nordmenn kjenner seg nok igjen i trangen til å bruke opp kontanter de har liggende på slutten av utenlandsferien. En undersøkelse gjort av Populus 1 på oppdrag fra Visa viser at så mange som halvparten av nordmenn velger å bruke opp utenlandsk valuta de har tatt ut når hjemreisen nærmer seg.

- Mange nordmenn foretrekker fortsatt å bruke kontanter som foretrukken betalingsform på utenlandsferie. Når ferien går mot slutten og vi fortsatt har utenlandsk valuta igjen, melder sløselysten seg for mange av oss. Resultatet er ofte at pengene sløses bort på feriens siste dag, gjerne på flyplassen. Dette er egentlig ganske enkelt å unngå gjennom og betale med kortet, det er også smart for å få feriepengene til å strekke litt lenger, sier Jens Nes, Nordensjef i Visa.

Beregninger Visa har gjort viser at nordmenn har rundt 900 millioner kroner liggende i utenlandsk valuta 2. I fjor tok nordmenn ut 14 milliarder kroner i valutauttak på ferie i utlandet.

Økt kortbruk kan begrense sløselysten

Videre viser undersøkelsen at seks av ti nordmenn tar ut kontanter før de reiser på utenlandsreise i frykt for kortsvindel og andre sikkerhetsmessige årsaker. Omtrent like mange tar ut kontanter fordi de tror de har begrensede muligheter til å bruke kort i utlandet.

- Alt for mange nordmenn tror feilaktig at det beste er å ta ut mye kontanter når man er på reise. Den generelle oppfatningen folk har om kortbruk i utlandet baserer seg nok på gammeldagse holdninger. Faktisk lønner det seg oftest for forbrukeren å betale med kort i utlandet enn å ta ut kontanter hjemme før avreise. Og du slipper å sitte igjen med kontanter på slutten av eller etter reisen. Ved å ha et bevisst forhold til uttak og kortbruk i ferien, kan du dermed lettere unngå unødvendige kjøp og sløseri. Men husk alltid å betale i det lokale landets valuta. Slik unngår du uforholdsmessig dyre vekslingsgebyrer, fortsetter Nes.

- Ferien fører til betalingsendring

I følge en undersøkelse SIFO 3 har gjennomført på oppdrag for Visa i mai, svarer 7 av 10 at de betaler oftere med kort i utlandet enn de gjorde for fem år siden. Dette kan tyde på at den gammeldagse holdningen om at kort ikke fungerer utenlands er i endring.

- Hjemme i Norge er kortbruk verdens mest naturlige ting, og veldig få av oss går rundt med kontanter. Dette har til nå endret seg med en gang vi skal ut å reise. Denne betalingsendringen er også forbausende, men skyldes misoppfatninger og bevissthet rundt kortbruk i utlandet, sier Nes, som avslutter med et tips.

- Ha gjerne med et lite beløp for å være forberedt på den første taxituren eller cafébesøket etter du har ankommet destinasjonen. Utover dette er det liten vits i å drasse på mye kontanter. Kort er et sikkert valg, skulle du bli du svindlet med Visa-kortet kan du få pengene igjen og mister du kortet får du et nytt av din bank. Visa-kort aksepteres også på over 40 millioner brukersteder i over 200 land, avslutter Nes.

Undersøkelsen ble foretatt på oppdrag fra Visa Europa av Populus, blant 2000 voksne i alderen 18 + i hvert av følgende 16 europeiske land: Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia, Polen, Spania, Sverige, Tyrkia, Østerrike, Tsjekkia , Irland, Norge, Danmark, Belgia, Finland og Sveits. Undersøkelsen ble gjennomført mellom 6 til 23 mars 2015. Utvalgsstørrelsene er landsrepresentativt i hvert land.

Estimert verdi av utenlandsk valuta som ligger ubrukt hjemme. Gjennomsnittlig beløp pr. person i undersøkelsen er 53,73 Euro. Antall nordmenn over 18 år er 4.000.000 i første kvartal 2015 ifølge SSB. Undersøkelsen viser, at 7 prosent av nordmenn ikke har vært i utlandet i løpet av de siste tre årene. (4000000 – 7 prosent = 3.636.755). Antall personer som har beløp liggende hjemme er 50%. (1.860.000 x 53,73 = 99 937 800 Euro)