Feriebetaling i endring: Seniorer går foran

09/08/2016

Oslo, 9. august 2016 – Visa Inc. (NYSE: V). Nærmere 7 av 10 svarer at de betaler oftere med kort i utlandet enn de gjorde for fem år siden, viser en undersøkelse utført av SIFO på vegne av Visa. Hele 92 prosent oppgir at de synes det er mer praktisk å betale med kort enn med kontanter i utlandet.

- Vi ser en forbedring i holdningene våre om kortakseptens i utlandet. Dette må nok sees i sammenheng med at andelen brukersteder som aksepterer kort øker. Her har Norge alltid ligget langt fremme, sier Nordensjef i Visa, Jens Nes, og tilføyer
- Det er ingen grunn til å endre dine betalingsvaner når du er på reise. Ta med Visa-kortet når du drar på ferie, i både inn- og utland. Visa-kort aksepteres på over 40 millioner av steder rundt om i verden.

På spørsmål om hvordan vi planlegger å betale under utenlandsoppholdet svarer 6 av 10 at de først og fremst vil betale med kort, men også noe kontanter. Andelen som kun ønsker å bruke kort er 17 prosent, og er noe høyere hos menn enn hos kvinner. Noe overraskende er det at andelen som kun ønsker å bruke kort er høyest i aldersgruppen 56+ (23 %).

3000 kroner i kontanter

I en undersøkelse Opinon gjennomførte i desember 2015 svarte 37 prosent at de tar ut over 3.000 kroner i utenlandsk valuta på ferie.
- Det kan være smart å ha med noen kontanter for å være forberedt på den første taxituren eller cafébesøket etter du har ankommet reisemålet. Utover det er det liten vits i å drasse på mye kontanter. Kort er et sikkert valg, skulle du bli du svindlet med Visa-kortet kan du få pengene igjen og mister du kortet får du et nytt av din bank, sier Nes.

Stadig flere terminaler rundt om i verden aksepterer kontaktløse betalinger, og med en enkel berøring går handelen mye raskere.

- Kontaktløs betaling fungerer på lik linje som vanlige kortbetalinger med chip og PIN, det er bare mye enklere og raskere. Handler du med et kontaktløs kort kan du bare berøre, betale og gå, men du har den samme sikkerheten og rettighetene som med et vanlig Visa-kort, sier Nes og oppfordrer nordmenn til å ta i bruk kontaktløse kort.

Over 2 millioner nordmenn har fått kontaktløse Visa-kort. Visa nådde tidligere i vår en milepæl med 3 milliarder kontaktløse betalinger i Europa på et år.

Lokal eller egen valuta?

På spørsmål om man velger reisemålets lokale valuta eller norsk valuta svarer 77 prosent at de alltid velger lokal valuta. Her er vi langt bedre enn våre svenske og danske naboer, der henholdsvis 53 og 65 prosent velger lokal valuta.

- Det svaret gleder meg å høre. Vi anbefaler alltid å betale i reisemålets lokale valuta dersom du får spørsmål om det. På den måten får du ofte den beste vekslingskursen, avslutter Nes.

1) Undersøkelse gjennomført av SIFO på oppdrag av Visa i perioden 1. til 13. mai. 1.036 respondenter i Norge.

2) Undersøkelse gjennomført av Opinion AS blant 1.014 respondenter i alderen 18+ over hele landet på oppdrag for Visa i desember 2015.