Kortbetalinger i Hellas har økt med 135 % i løpet av krisen

19/08/2015

Nye tall fra Visa Europa viser at antall korttransaksjoner har økt med 135 prosent i Hellas, siden regjeringen innførte nye restriksjoner på kontantuttak.

Oslo. 19. august 2015. - To uker etter at den greske regjeringen innførte nye restriksjoner på kontantuttak, kan Visa Europe bekrefte en økning i antall korttransaksjoner i landet på 135 prosent. I normale tilfeller går vanligvis skiftet fra et kontantsamfunn til et kortsamfunn relativt sakte. Et eksempel er Storbritannia - hvor det har tatt nesten ti år for kortbruk å bli den vanligste måten å betale med. I Hellas har den samme utviklingen skjedd i løpet av ti uker.

Media har fokusert på lange køer for bankuttak i Hellas. Siden uttak av kontanter har vært begrenset til 60 Euro per dag har mange grekere valgt å bruke sine kort i stedet for kontanter for å kjøpe nødvendigheter som mat, helseprodukter og bensin, ifølge tall fra Visa Europe

De største økningene var for kjøp av mat- og helseprodukter, hvor antall transaksjoner over to uker økte med henholdsvis 234 prosent og 206 prosent. For bensin var økningen 193 prosent.

Denne nye raske overgangen til kortbetalinger i Hellas har ført til flere positive endringer for forbrukere, banker og samfunnet. Grekernes etterspørsel etter å betale med kort har ført til at flere selskaper har begynt å installere nye kortterminaler.

- Det er en interessant utvikling som finner sted i Hellas akkurat nå. Mange turister tror ikke at det er mulig å betale med kort i Hellas og andre land, men faktum er at Visa-kort er akseptert i mer enn 200 land, og du kan alltid føle deg trygg på å ha rett valuta i lommeboken din - uansett hvor du er, sier Martin ten Houten, Executive Director Nordics and Baltics i Visa Europe.

Økte kortbetalinger betyr også store fordeler for den greske økonomien. En økt bruk av debetkort kan hjelpe bekjempelse av korrupsjon, da betalingskort gjør det enklere å spore for eksempel skatteunndragelse og andre økonomiske forbrytelser. Greske medier har rapportert at kredittkortbetalinger kan generere mer enn fem milliarder euro i inntekter til den greske stat.

I dag håndterer Visa Europe nesten 60 prosent av alle korttransaksjoner i Hellas. Cash is king i Hellas, og det har det alltid vært. I 2014 utgjorde Visa-kort 1 Euro for hver 37 Euro, sammenlignet med det europeiske gjennomsnittet på 1 Euro for hver 6 Euro.