Nordmenn klare for kontaktløs betaling

11/02/2015

Nordmenn bruker kortet stadig oftere og handler for stadig lavere beløp. Dette plasserer oss i Europatoppen med en tredjeplass i antall transaksjoner per Visakort. Visa forventer ytterligere vekst når kontaktløse kort tas i bruk av stadig flere nordmenn i løpet av 2015.

Oslo, 11.02.2015 - Nordmenn bruker kortet stadig oftere og handler for stadig lavere beløp. Dette plasserer oss i Europatoppen med en tredjeplass i antall transaksjoner per Visa-kort. Visa forventer ytterligere vekst når kontaktløse kort tas i bruk av stadig flere nordmenn i løpet av 2015.

– Nordmenn betaler hva som helst med kort og mange bruker nesten aldri kontanter. Dette tyder på at Norge er klar for kontaktløs betaling, understreker Country Manager i Visa Norge, Jens Nes.

Bruker kort også til småbeløp

Ferske tall fra Visa bekrefter at nordmenn stadig oftere bruker kort også når de småhandler. Snittbeløpet som ble betalt med kort falt med 3,41 prosent fra 2013 til 2014, og snittbeløpet er 12 prosent lavere enn snittet i resten av Europa.

– Trenden med å bruke kort til nærmest alle kjøp fortsetter, og i år ser vi igjen at snittbeløpet per transaksjon faller, fortsetter Nes.

Kontaktløse betaling vokser

Stadig flere banker utsteder nå kontaktløse kort. Dette er kort som gjør det mulig å betale for beløp opp til 200 kroner uten bruk av PIN-kode. Et godt eksempel som bekrefter utviklingen er DNB som allerede har utstedt 350.000 kontaktløse kort, og som i løpet av høsten 2015 har 1,5 millioner kontaktløse kort i Norge.

– Vi forventer ytterligere vekst i kortbruken etter hvert som utbredelsen av kontaktløse kort øker, sier Jens Nes i Visa.

Småhandler burger og brus

Det er allerede mulig å betale kontaktløst på blant annet McDonalds, Anton Sport, Starbucks og Deli de Luca, og flere følger etter. Teknologien som brukes i de kontaktløse kortene er den samme som brukes med kontaktløs betaling med mobilen. I Norge er allerede flere tusen Visakort tilknyttet mobiler som brukes til kontaktløs betaling.

– Så snart flere har teknologien i mobilen vil forbrukerne forvente at alle utsalgssteder tilbyr kontaktløs betaling. Denne utviklingen skjer raskere enn mange utsalgssteder har tatt inn over seg, sier Nes.

– Nordmenn er sannsynligvis de mest ivrige kortbrukerne i Europa. Norske forbrukere vil stadig oftere oppleve at de kan betale kontaktløst og det vil friste flere utsalgssteder til å tilby denne muligheten, sier Martin Ten Houten som er regiondirektør for Visa i Norden.

Drar kortet oftere

De ferske tallene fra Visa viser også at nordmenn bruker kort stadig oftere, og antall transaksjoner økte med 9,39 prosent i samme periode. Årlig bruker nordmenn nå kortet til 1,6 milliarder transaksjoner årlig.

To Visa kort per nordmann

Antall Visa kort i Norge økte med 5,12 prosent fra 7,84 millioner i 2013 til 8,24 millioner kort i 2014. Det innebærer at hver nordmann over 16 år i snitt har to Visa kort i lommeboken.

Visa i et europeisk perspektiv:

– Spennende tider for betaling

– Dette er en svært spennende periode for betalingsløsninger, og 2015 vil bli et år med mange muligheter. Vi vil ta større andeler av transaksjonene som i dag gjennomføres kontant i det europeiske markedet (70 prosent foregår kontant på europeisk nivå). Vi vil ta i bruk store deler av den digitale teknologien som omgir oss i hverdagen – for å legge til rette for nye digitale betalingsløsninger. I tillegg vil vi levere enda bedre kvalitet og service ovenfor forhandlere/butikker og kunder ved å forenkle betalingene med smarte og sikre løsninger, sier administrerende direktør for Visa Europe, Nicolas Huss.

– Vi bygger denne visjonen på et sterkt fundament, og resultatet fra 2014 viser tidenes beste tall i kombinasjon med en bruttomargin som øker med 9 prosent fra året før. Dette gir oss muligheten til å levere svært god verdi til våre medlemmer som er banker og betalingsformidlere i hele Europa. Resultatene viser også at vi har merkevaren, størrelsen, tilstedeværelsen, tryggheten og sikkerheten til å tiltrekke oss de aller beste partnerne til å jobbe med oss, slik at vi kan endre hvordan folk betaler og blir betalt.

– For Visa er partnerskapene med brukerstedene svært viktig, og det er på tide at vi flytter oss fra debatten om honorarer og til noe mer konstruktivt. Det kommer reguleringer på formidlingsgebyr og Europakommisjonen estimerer at denne reguleringen vil spare Europeiske forhandlere for om lag seks milliarder Euro. I Visa investerer vi over 200 millioner Euro i året på ny betalingsteknologi. Dersom brukerstedene investerer en brøkdel av det de sparer kan vi sammen jobbe for å ta et stort skritt i retningen av å forbedre forbrukeropplevelsen.

Resultatene for året (Visas regnskapsår går fra oktober 2013 til september 2014) viser at det nå er flere enn 500 millioner Visakort i sirkulasjon i Europa. Dette er ett kort per voksne person i Europa – flere enn 100 millioner av disse er kontaktløse kort. Hver sjette Euro som brukes i Europa går gjennom et Visakort, og beløpet som brukes på Poit of sales har passert 1.500 milliarder Euro, som er en økning på 9,4 prosent fra 2013, fordelt på 37 milliarder transaksjoner. Det totale beløpet som er handlet for gjennom Visakort, inkludert uttak i minibank, er 2.000 milliarder Euro. Netthandel vokste med 17 prosent fra 2013 til 2014 (year to year) til over 280 milliarder Euro.