Visa investerer i Klarna og inngår strategisk samarbeid

27/06/2017

Oslo 27. juni 2017—Visa (NYSE:V) og Klarna annonserer i dag at de har kommet til enighet om en avtale der Visa investerer[1] i Klarna og samtidig inngår et strategisk samarbeid.

Egenkapitalsinvesteringen og det planlagte partnerskapet bygger opp under Visa og Klarnas delte visjon om å sette fart i nett- og mobilhandel som kommer brukersteder og forbrukere over hele Europa til gode.

Visas planlagte investering er en del av selskapets globale strategi for å åpne opp Visas økosystem og støtte en lang rekke nye partnere som er med på å redefinere og forbedre kjøpsopplevelsen for millioner av forbrukere verden over. Klarna utvikler produkter som adresserer forbrukernes stadige endrende kjøpepreferanser, og tilbyr fleksibiliteten og den sømløse opplevelsen de forventer når de handler.

- Klarna har demonstrert en ekspertise i forbrukerkreditt og netthandel, og sammen deler vi en felles visjon hvordan nett- og mobilhandel skal bli like enkel som den er i den virkelige verden, sier Jim McCarthy, executive vice president, innovation and strategic partnerships, Visa Inc.

- Visa er dedikert til å gjøre det mulig for en ny generasjon partnere og betalingstilbydere å sørge for en sikker netthandel til mange flere forbrukere i Europa. Vi ser frem til å jobbe tettere sammen med Klarna for å få til dette, sier McCarthy.

- Visa og Klarna er et naturlig samarbeid. Vi forstår begge forbrukerkreditt og verdien av kundeorientering i utviklingen av innovative betalingsløsninger, sier Sebastian Seimiatowski, CEO og co-founder i Klarna.

- Klarna jobber kontinuerlig med å tilby det mest avanserte valget av betalingsløsninger for våre brukersteder, og samtidig gi kundene den letteste brukeropplevelsen. Partnerskapet med Visa gir oss muligheten til å styrke vår globale tilstedeværelse og produktportefølje ved å utnytte våre felles fordeler. Vi er begeistret for mulighetene og hva vi kan få til sammen, sier Seimiatowski.

I følge Forrester[2] er det forventet å se en to-sifret vekst i netthandel i Europa de neste årene. Innen 2021 er det forventet at veksten i antall tilkoblede enheter og forbedringer i mobiltilkobling drive nettbasert handel til et nivå på 12 % av regionens totale detaljhandel. I tillegg er salget i nettbutikker i Vest-Europa forventet å øke med et gjennomsnitt på 12 % hvert år over de neste fem årene.

[1]Visa’s investment is subject to Klarna’s receipt of regulatory approvals and Klarna’s final decisions on allocation.

[2]Forrester Data: Online Retail Forecast, 2016 To 2021 (Western Europe)